De Chinese porseleinen vazen uit de regeerperiode van keizer Kangxi (1662 – 1772) behoren tot het meest herkenbare en alomtegenwoordige van het Chinese porselein. De voorliefde bij verzamelaars en de gevierde museumcollecties geven blijk van deze enorm vruchtbare periode waarbij keizer Kangxi als grootste mecenas van de Chinese kunsten met de heropening van de keizerlijke kilns van Jingdezhen en de aanstelling van nieuwe directeur grote innovatieve trends in werking stelde. Deze vernieuwingen in de Chinese porseleinproductie maken dat Chinese porseleinen Kangxi-vazen en Chinese Kangxi-bowls zich sterk onderscheiden in vorm, decoratie en markeringen, parameters die bij een taxatie van een Chinese porseleinen vaas van uiterst belang zijn.
Typische ontwikkelingen in de decoratie van Chinese Kangxi-vazen en Chinese borden is de verderzetting van het Chinese blauwwit porselein uit de Ming-dynastie (1368 – 1644), zowel voor binnenlands gebruik als voor de export, dat verfijndere schilderingen kreeg maar daardoor een stuk van het unieke karakter van het Ming-porselein verloor. Een tweede evolutie was de vorming van specifieke glazuur kleurpaletten die onderverdeeld werden in famille, de bekendste zijnde de famille verte en de famille rose. Een expert kan een authentieke Chinese famille verte vaas uit de Kangxi-periode herkennen dankzij het zogenaamde ‘halo-effect’ dat bij bepaalde lichtinval op het Chinese porseleinen lichaam oplicht. Om een Chinese porseleinen Kangxi-vaas te dateren kan de chronologie van de glazuurdecoratie een aanwijzing zijn. Vanaf de vroege Kangxi-periode kon het pigment ijzerrood bij het bakken in de ovens beter gecontroleerd worden waardoor het pigment niet meer zou verbranden en daardoor limoengroen of zelf bruin gaan uitslaan. Dankzij zeer herkenbare iconografische voorstellingen sprongen de decoratieve ontwerpen op een Chinese Kangxi-vaas, een centrale scène omringd met een rand van geometrische patronen of bloemblaadjes meteen in het oog.
Een expert, of eender wie een Chinese porseleinen Kangxi-vaas in handen neemt zal meteen merken dat de Chinese vaas een vrij dun lichaam heeft met een vrij egale oppervlakte met een witte biscuit zichtbaar waar stukjes afgebroken zijn. Ook de netjes afgewerkte voet is een typisch kenmerk voor een Chinese Kangxi-vaas. De zichtbare foutjes en imperfecties die toch ontstonden bij het bakken’ zoals scheurtjes, haarfijne barstjes of asvlekjes dragen bij tot de unieke schoonheid van de Chinese porseleinen vaas.
Tot slot zijn merktekens en stempels een van de grootste hulpmiddelen die een expert kan inzetten bij de taxatie van ‘Mark and Period’ Chinese Kangxi-vazen. Merktekens, of nien hao, die de regeerperiode van keizer Kangxi aanduiden kunnen een goede indicatie geven hoewel deze soms ook apocrief voor Chinees porselein uit latere periodes werden gebruikt. Tijdens de Kangxi-periode werden dan weer apocriefe nien hao van keizers uit de Ming-dynastie gebruikt. Onder strenge regularisatie van keizer Kangxi konden Chinese pottenbakkers ook eigen merktekens aanbrengen, meestal gunstige symbolen zoals de lingzhi-schimmel die staat voor lang leven.